• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Snart dags för ansökan om samlingslån

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Då börjar det närma sig en ansökan om samlingslån. Har gått ifrån 963.000 kr med bla blanco, kontokredit. Krediterna är fullbetalda och avslutade. Ifrån 17 ff till endast 5 kvar och betyg ifrån 23% svag till 8.1% mindre bra. Nu har jag ett betyg på Bra 2.1% och 5 förfrågningar. 2 försvinner augusti en 7 aug och en 10 aug då är jag nere på 3 ff.
Är så jäkla nervös! Höjt årsinkomsten ifrån 407.000 till 468.000 kronor.
Det som syns på UC är endast 4 blanco på 709.000 kr och nu har jag gjort ytterligare betalningar så kommer minskas till ca 695k.
Rekommenderar ni att jag väntar till 10 augusti med att söka då jag hamnar på 3 ff? Och vad rekommenderar ni att jag söker för belopp? Kommer fylla i samla då det är det jag vill göra. Uppskattar all hjälp jag kan få.

/Jätte nervös
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sanerare

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
11 Juli 2023
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
Skulle vänta tills 10 augusti, helst tills du har noll ff om du kan. Lycka till
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
629
Mottagna reaktioner
720
Poäng
647
Jag skulle ha väntat om jag vore du. I dagens läge måste man nog ha så torrt om fötterna som man bara kan ha.
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
467
Mottagna reaktioner
252
Poäng
437
Stora framsteg! Men att säga ”endast 5 FF ” och ”endast 4 blanco på 695000” är kanske lite väl optimistiskt
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Stora framsteg! Men att säga ”endast 5 FF ” och ”endast 4 blanco på 695000” är kanske lite väl optimistiskt
695.000 kr med årsinkomst på 468.000 kr är inte så farligt för ett samlingslån? Jag menar hade jag haft en årsinkomst på 300.000 då har jag typ redan nått upp 2x inkomsten. Det är inget extra lån jag ska ta.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 896
Mottagna reaktioner
1 663
Poäng
1 117
Vänta defintivt till 10e Augusti även om du skulle bli beviljad nu.

Det är ett lån du kommer ha i flera år. Så det handlar inte bara om att bli beviljad, genom att vänta 3 veckor får du bättre ränta också.

Däremot behöver du inte betala några räkningar om du vill nu i Juli. Du kanske får någon påminnelse på 60kr, men inget hinner gå till inkasso på någon vecka tills du fått lånet.

Med inflation på 9.30, matinflation på 12.5 och kärninflation på 6.40 så är det viktigare än någonsin att få ner räntan.

För oss som är hårt belånade slår inflationen dubbelt så hårt eller mer när både räntorna och inflationen går upp. När dom säger 9.30% inflation men räntorna man betalar går upp flera procent så är vår egentliga inflation mycket högre oss.

9.3% inflation är bara för dom utan lån.
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
186
Mottagna reaktioner
79
Poäng
217
Vänta defintivt till 10e Augusti även om du skulle bli beviljad nu.

Det är ett lån du kommer ha i flera år. Så det handlar inte bara om att bli beviljad, genom att vänta 3 veckor får du bättre ränta också.

Däremot behöver du inte betala några räkningar om du vill nu i Juli. Du kanske får någon påminnelse på 60kr, men inget hinner gå till inkasso på någon vecka tills du fått lånet.

Med inflation på 9.30, matinflation på 12.5 och kärninflation på 6.40 så är det viktigare än någonsin att få ner räntan.

För oss som är hårt belånade slår inflationen dubbelt så hårt eller mer när både räntorna och inflationen går upp. När dom säger 9.30% inflation men räntorna man betalar går upp flera procent så är vår egentliga inflation mycket högre oss.

9.3% inflation är bara för dom utan lån.
Har du lust att förklara varför inflationen är högre för oss med lån? Jag har endast hört att inflationen äter upp lånen (förmodligen syftar man på bostadslån med lägre räntor varpå lönen ökar i lite högre takt, inte kanske tillämpbart med räntorna på blancolån).
Jag begriper att med högre inflation behöver Riksbanken kyla ned ekonomin genom att höja styrräntan vilket i sin tur driver upp övriga marknadsräntorna. Men bortsett från det, har jag missat nåt?
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Har du lust att förklara varför inflationen är högre för oss med lån? Jag har endast hört att inflationen äter upp lånen (förmodligen syftar man på bostadslån med lägre räntor varpå lönen ökar i lite högre takt, inte kanske tillämpbart med räntorna på blancolån).
Jag begriper att med högre inflation behöver Riksbanken kyla ned ekonomin genom att höja styrräntan vilket i sin tur driver upp övriga marknadsräntorna. Men bortsett från det, har jag missat nåt?
Har man ett bolån på 2 miljoner ökar kostnaden med nästan 1700/mån för varje %-enhet räntan stiger med. Så från 1,5% till dagens 5% är ganska mycket mer kostnadsökning än 9,3%
Så räknar man in räntor i inflation så blir det högre än 9,3%

För den med höga blanco så blir det ännu mer kostnadsökning.
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Vänta defintivt till 10e Augusti även om du skulle bli beviljad nu.

Det är ett lån du kommer ha i flera år. Så det handlar inte bara om att bli beviljad, genom att vänta 3 veckor får du bättre ränta också.

Däremot behöver du inte betala några räkningar om du vill nu i Juli. Du kanske får någon påminnelse på 60kr, men inget hinner gå till inkasso på någon vecka tills du fått lånet.

Med inflation på 9.30, matinflation på 12.5 och kärninflation på 6.40 så är det viktigare än någonsin att få ner räntan.

För oss som är hårt belånade slår inflationen dubbelt så hårt eller mer när både räntorna och inflationen går upp. När dom säger 9.30% inflation men räntorna man betalar går upp flera procent så är vår egentliga inflation mycket högre oss.

9.3% inflation är bara för dom utan lån.
Jag ska vänta till 10 augusti! Tack för era svar!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp